با توجه به حجم غیرقابل انکار اطلاعاتی که امروزه در دسترس است و تمایلات و پیچیدگی های مداوم مشتریان در حال توسعه، سازمان ها در این مرحله نمی توانند برای پیشبرد توسعه به استراتژی های تجاری متداول وابسته نباشند.
این تغییرات شدید دامنه دیگری از نتایج بالقوه را با هوش مصنوعی (AI) باز کرده است تا توسعه کسب و کار را از طریق تجربیات قابل توجهی که از اطلاعات مشتری تولید می شود، هدایت کند. شرکتهای متعددی، از مراقبتهای پزشکی گرفته تا آموزش، خودروسازی، بانکداری و خردهفروشی، به تدریج هوش مصنوعی را در ظرفیتهای تجاری خود ترکیب میکنند.
هوش مصنوعی در تجارت فقط شامل استفاده از برنامههای زیرکانه با ظرفیتهای انسانمانند برای کمک به درآمد، توسعه بیشتر تجربه مشتری، افزایش سودمندی و اثربخشی، و ایجاد توسعه و تغییر کسبوکار است.
در هر صورت، هوش مصنوعی می تواند تجربیاتی را که گهگاه به متخصصان انسانی نیاز دارند، ارائه دهد. هنگامی که به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به توسعه بیشتر عملکردهای فروش به طور کلی و همچنین پیش بینی روندها و پیش بینی رفتار مصرف کننده کمک کند. با استفاده از هوش مصنوعی برای درک آسانتر نیازهای مشتری، ابزارهای فروش می توانند ارتباطات و هماهنگی را بیشتر توسعه دهند. این به کارشناسان فروش اجازه میدهد تا راحتتر به زمان خود بپردازند، تشخیص دهند که باید به چه کسی برگردند و مشتریان چه زمانی و کجا آماده تغییر هستند.
تحقیق و توسعه
هر کسی که در تحقیق و توسعه کار می کند می داند که چگونه هوش مصنوعی ممکن است به آنها در پروژه های خود کمک کند. در نتیجه چرخه تحقیق و توسعه در آینده کارآمدتر و بدون خطا خواهد بود. با توانایی جمعآوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادهها به طور مؤثر و دقیق، میتواند به ما کمک کند تا درک بهتری از تقریباً هر کسبوکاری، از جمله مراقبتهای پزشکی و داروها، خدمات مالی، خودرو و غیره داشته باشیم. از سوی دیگر، هوش مصنوعی منجر به اکتشافات و راه های جدیدی برای بهبود محصولات و خدمات و همچنین تکمیل وظایف خواهد شد.
وظایف فناوری اطلاعات
بسیاری از کسب و کارها برای اولین بار هوش مصنوعی را عملی می کنند. به گفته گارتنر، یادگیری ماشین و علم داده برای رفع نگرانی های عملیات فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. هوش مصنوعی اکنون امکان خودکارسازی فرآیندهای منظم و کمک به خدمات برون سپاری فناوری اطلاعات را فراهم کرده است . در نتیجه، بخش فناوری اطلاعات می تواند در شناسایی مسائل پیش از اینکه باعث شکست هر چارچوب فناوری اطلاعات شود، فعال باشد. AIOps به IT در گسترش بیشتر اجرای چارچوب و مدیریت کمک می کند زیرا چارچوب های فناوری اطلاعات پشتیبان شرکت های ما دشوارتر می شوند.
مدیریت منابع انسانی
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که انواع روش های منابع انسانی را تغییر دهد. خودکار کردن کارهای یکنواخت مطمئناً ممکن است کارایی را بهبود بخشد و در هزینه ها صرفه جویی کند، اما هوش مصنوعی می تواند کارهای بسیار بیشتری انجام دهد. PepsiCo از ربات Vera برای انجام مصاحبه تلفنی با نامزدهای فروش استفاده کرد. جنبههای مبتنی بر دادههای هوش مصنوعی و راحتی غربالگری و استخدام متقاضیان نیز ممکن است برای بخشهای منابع انسانی مفید باشد. رباتهای چت ممکن است برای خودکار کردن تعاملات و همچنین پاسخ به سؤالات مهم در مورد ساختارها و مزایای سازمان استفاده شوند.
تجربه مشتری
گسترش تجربه مشتری روش دیگری است که امروزه از هوش مصنوعی و کلان داده در تجارت استفاده می شود. مراقبت رضایت بخش از مشتری به ایجاد ارتباطات خریدار در طولانی مدت و در نتیجه ارادت مشتری کمک می کند. با کمک چتباتها، سازمانها مراقبت از مشتری را جمعآوری میکنند و فکر میکنند که چتباتها میتوانند با سطح بالایی از وظایف کمک به مشتری مقابله کنند. سازمانها در حال اجرای ویژگیهای چت زنده هستند زیرا مشتریان بیشتری به دنبال تکمیل تراکنشهای آنلاین هستند. برای پیشبرد خدمات مشتری، وجود هوش مصنوعی احساسی به تمرکز بر اولویتبندی وظایف کمک میکند. هوش مصنوعی احساسات گروههای مختلفی از احساسات را گروهبندی میکند، به عنوان مثال، عصبانی، مبهوت، شاد و پرانرژی. به دست آوردن چنین داده هایی باعث افزایش بیشتر خدمات مشتری می شود.
امنیت سایبری
شکست های متعدد امنیت سایبری به دلیل اشتباهات انسانی اتفاق می افتد. با هوش مصنوعی، سازمان ها می توانند بدافزارها، پیام های فیشینگ و هرزنامه ها را بررسی کنند. یادگیری ماشینی در کسب و کارها رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل می کند، بنابراین به سرعت مشتریان تجاری را از هکرها شناسایی می کند. به این ترتیب، می توانید حملات سایبری را به طور مداوم از بین ببرید. ویژگیهای هوش مصنوعی شامل برنامههای امنیتی است که در برابر متجاوزان محافظت میکنند و حریم خصوصی افراد و شرکتها را تضمین میکنند و متعاقباً از انجام تخلفات جلوگیری میکنند. موارد تهدید امنیتی و داده های شخصی در سازمان ها رو به افزایش است. برای کمک به جلب اعتماد مصرف کنندگان، سازمان ها باید هوش مصنوعی را در امنیت سایبری خود بکار گیرند.
نتیجه
هوش مصنوعی حجم زیادی را برای دنیای تجارت به ارمغان می آورد. علاوه بر این، مزایای بسیاری برای الزام به پذیرش آن وجود دارد، از وظایف دقیق تر و مستمر گرفته تا بهبود رضایت کارکنان و فرصت های بهتر پشتیبانی مشتری. خوشبختانه برای ما، روح انسان خلاق است، و ما احتمالاً وقتی فناوری تسلط پیدا می کند، رویکردهای بهتری برای استفاده از توانایی ها و اشتیاق خود پیدا خواهیم کرد. سازمانهایی که ترجیح میدهند از سرنوشت تدریجی کسبوکار غافل نشوند، قطعاً باید از هوش مصنوعی بهعنوان نور هدایتکننده استفاده کنند.
نویسنده دیمیتری رشتچنکو
ترجمه : مقصود فردمدحی