مدیریت عملکرد فرایندی سیستماتیک است که طی آن یک آژانس کارکنان خود را به عنوان افراد و اعضای یک گروه در بهبود اثربخشی سازمان در دستیابی به مأموریت شرکت و اهداف آن مشارکت می دهد.
نگاهی به مدیریت عملکرد و موثر
مدیریت عملکرد فرایندی سیستماتیک است که طی آن یک آژانس کارکنان خود را به عنوان افراد و اعضای یک گروه در بهبود اثربخشی سازمان در دستیابی به مأموریت شرکت و اهداف آن مشارکت می دهد.
مدیریت عملکرد کارکنان شامل موارد زیر است:
•برنامه ریزی کار و تعیین انتظارات
•نظارت مداوم بر عملکرد
•توسعه ظرفیت عملکرد
•رتبه بندی ، به صورت دوره ای عملکرد را به صورت خلاصه رتبه بندی کردن ، و
•پاداش به عملکرد خوب و مثبت
برنامه ریزی
در یک سازمان یا شرکت اهداف و ساختار از قبل برنامه ریزی شده است. برنامه ریزی به معنای تعیین انتظارات و اهداف عملکرد برای گروه ها و افراد است تا تلاش های خود را در جهت دستیابی به اهداف سازمان هدایت کنند. مشارکت کارکنان در فرایند برنامه ریزی به آنها کمک می کند تا اهداف سازمان ، آنچه باید انجام شود و چرا باید انجام شود و چگونه باید به خوبی انجام شود را درک کنند.
الزامات نظارتی برای برنامه ریزی عملکرد کارکنان شامل تعیین عناصر و استانداردهای برنامه های ارزیابی عملکرد آنها است. عناصر و استانداردهای عملکرد باید قابل اندازه گیری ، قابل درک ، قابل بررسی ، عادلانه و دست یافتنی باشند. از طریق عناصر مهم ، کارکنان به عنوان افراد برای تکالیف یا مسئولیت های کاری پاسخگو هستند. برنامه های عملکرد کارکنان باید انعطاف پذیر باشند تا بتوان آنها را برای تغییر اهداف برنامه و نیازهای کاری تنظیم کرد.
نظارت
دریک شرکت یا سازمان ، وظایف و پروژه ها به طور مداوم باید تحت نظارت باشند، نظارت خوب به معنای اندازه گیری مداوم عملکرد و ارائه بازخورد مداوم به کارکنان و گروه های کاری در جهت پیشرفت آنها در جهت رسیدن به اهداف است.
الزامات نظارتی برای نظارت بر عملکرد شامل انجام بررسی پیشرفت با کارکنان است که عملکرد آنها با عناصر و استانداردهای آنها مقایسه می شود
نظارت مستمر این فرصت را فراهم می کند که چگونه کارکنان استانداردهای از پیش تعیین شده را رعایت می کنند و در استانداردهای غیرواقعی یا مشکل ساز تغییر ایجاد می کنند. و با نظارت مستمر ، می توان عملکرد غیرقابل قبول را در هر زمان در طول دوره ارزیابی شناسایی کرد و کمک هایی را برای رسیدگی به چنین عملکردی انجام داد تا اینکه منتظر پایان دوره زمانی باشیم که سطوح رتبه بندی خلاصه تعیین شده است.
توسعه
در یک دریک شرکت یا سازمان ، نیازهای توسعه ای کارکنان مورد ارزیابی و رسیدگی قرار می گیرد. توسعه در این مورد به معنای افزایش ظرفیت برای انجام آموزش ، دادن تکالیفی است که مهارت های جدید یا سطوح بالاتری از مسئولیت را معرفی می کند ، فرآیندهای کاری را بهبود می بخشد یا روشهای دیگر. ارائه فرصت های آموزشی و توسعه ای به کارکنان ، عملکرد خوب را تشویق می کند ، مهارت ها و شایستگی های مربوط به شغل را تقویت می کند و به کارکنان کمک می کند تا با تغییرات محل کار ، مانند معرفی فناوری جدید ، همگام شوند.
انجام فرآیندهای مدیریت عملکرد فرصتی عالی برای شناسایی نیازهای توسعه ای فراهم می کند. در طول برنامه ریزی و نظارت بر کار ، کمبودهای عملکرد آشکار می شود و می توان آنها را برطرف کرد. زمینه هایی برای بهبود عملکرد خوب نیز برجسته است و می توان برای کمک به پیشرفت بیشتر کارکنان موفق اقدام کرد.رتبه بندی
هر از گاهی ، سازمانها و شرکت ها خلاصه کردن عملکرد کارکنان را مفید می دانند. این می تواند برای مشاهده و مقایسه عملکرد در طول زمان یا بین کارکنان مختلف مفید باشد. سازمانها باید بدانند بهترین بازیگران آنها چه کسانی هستند.
در چارچوب الزامات رسمی ارزیابی عملکرد ، رتبه بندی به معنای ارزیابی عملکرد کارکنان یا گروه ها بر اساس عناصر و استانداردهای برنامه عملکرد کارکنان و اختصاص خلاصه رتبه بندی سوابق است. رتبه بندی رکورد با توجه به رویه های موجود در برنامه ارزیابی سازمان تعیین می شود. این بر اساس کار انجام شده در طول یک دوره ارزیابی کامل است. رتبه بندی بر سایر اقدامات پرسنلی مانند اعطای افزایش حقوق در درجه پایین و تعیین اعتبار خدمات نگهداری اضافی در کاهش نیرو تأثیر دارد.
پاداش
در یک شرکت یا سازمان ، از پاداش ها به خوبی استفاده می شونمد پاداش به معنای تشخیص کارکنان ، به صورت جداگانه و به عنوان اعضای گروه ، برای عملکرد آنها و تصدیق مشارکت آنها در ماموریت و فعالیت های تجاری خدماتی یک شرکت و یا سازمان است. یک اصل اساسی مدیریت موثر این است که همه رفتار توسط پیامدهای آن کنترل می شود. این پیامدها می تواند هم رسمی و هم غیر رسمی و هم مثبت و هم منفی میتواند باشد.
عملکرد خوب بدون انتظار برای نامزدها در این مورد، دریافت جوایز رسمی شناخته بسیاری از اقداماتی که به عملکرد خوب پاداش می دهند ،جوایز طیف گسترده ای از اشکال را که پاداش های رسمی تری می تواند داشته باشد ، مانند پول نقد ، مرخصی و بسیاری از اقلام غیر پولی.
نتیجه گیری
در سازمانها و شرکتهای که توسط مدیریت موثر راهبری میشوند ، مدیران و کارکنان به طور طبیعی در طول زندگی کاری خود مدیریت عملکرد خوب را تمرین می کنند و هر فرایند اصلی را به خوبی اجرا می کنند.
اهداف تعیین شده و کار به طور معمول برنامه ریزی شده است
پیشرفت به سوی آن اهداف اندازه گیری می شود
کارکنان بر اساس عملکرد شان بازخورد می گیرند
و درنهایت در این شرکت و سازمانهای استانداردهای بالایی وضع شده است ، اما برای توسعه مهارت های مورد نیاز و دستیابی به آنها نیز دقت می شود. از پاداش های رسمی و غیر رسمی برای تشخیص رفتار و نتایج مأموریت استفاده می شود.
هر پنج فرآیند مدیریت عملکرد و موثر در مولفه ای که با هم کار می کنند و از یکدیگر حمایت می کنند ، به مدیریت عملکرد طبیعی و موثر دست می یابند.
ترجمه :
مقصود فردمدحی